يكشنبه 4 تير 1396

به پایگاه اینترنتی آثار تالیفی داریوش شهبازی خوش آمدید. تمامی مطالب این سایت تحت حمایت قانون « حقوق مولفين » میباشد. هرگونه سوء استفاده به هر شکلی يا انتشار مطالب در سایتها یا نشریات بدون کسب اجازه از مولف و بدون ذکر منبع اکيدا ممنوع است. استفاده از مجموعه مقالات بصورت یکجا ممنوع میباشد.

 

صفحه اصلی arrow تهران امروز arrow برچسب های تبلیغاتی در تهران امروز

برچسب های تبلیغاتی در تهران امروز

برچسب های تبلیغاتی در تهران امروز
تا کی مردم باید شاهد این بی انظباطی سبک سرانه باشند. در و ديوار خانه ای و یا بنایی(حتی ابنیه ارزشمند تاریخی) در تهران نیست که از هجوم و گزند آگهی های تبلیغاتی مصون مانده باشد. آگهی های؛تخليه چاه ، لوله بازکني ، تاکسي سرويس و ... کلاس های کنکور همه جا را فرا گرفته. آگهی های چند صد شرکت.
چه کسی و چه سازمانی پاسخگوی رفتار آزار دهنده این چند صد نفراست. چند صد تنی که برای امرار معاش خود، ساکنان یک شهر را عاصی کرده اند و به ریش همه می خندند. این اندک افراد، جمعیت ده دوازده میلیون نفری پایتخت را کودکانه به بازی گرفته اند. آیا کودکانه نیست که هر کسی بخواهد می تواند هر قدر بر چسب چاپ کند و هر جا بخواهد بچسباند و یا یک قوطی رنگ اسپری بر دارد ، هر جا خواست بنویسد، بی آن که عواقبی برایش در پی باشد و...
این چه کسبی است که با تضیع حقوق دیگران حاصل می شود. آیا خلاف نیست ؟ جرم نیست؟ حرام نیست؟ کسبی که به دیگری خسارت و آسیب می رساند!
در حالی این رنج را مردم باید تحمل می کنند که مدت هاست دنیای متمدن آن را حل کرده است . برای تبلیغات یا باید از مکان هایی که از سوی شهرداری ها تعیین شده استفاده گردد یا اعلامیه و آگهی را در مطبوعات و ...چاپ کرد و یا این که آن هر را در پاکت پستی قرار داد و میان مردم توزیع کرد اما انگار در کشور ما نوبر است هر کسی هر چه می خواهد بر در و دیوار خانه ها و بنا ها می چسباند و می نویسد ...
رعایت این حق ابتدایی مردم وتضمین آن که الفبای حقوق شهروندی است ، با کیست؟ سازمان زیباسازی شهرداری ، شورای شهر، مجلس ، قوه قضایی ، دولت ... و یا مردم مسولند؟ مدت هاست هر یک، این بار مسولیت را بدوش دیگری می اندازد.
حدود صد و پنجاه سال پیش نخستین آگهی های تجاری در عصر ناصری با انتشار نخستین روزنامه دارالخلافه به منصه ظهور رسید و خوانندگان آن روزنامه ها را متوجه خود کرد.
آگهی فروش چراغ الماس در «مغازه یک کلام» و «مغازه حسن زاده » در ناصریه (ناصرخسرو) تا آگهی افتتاح عکاسخانه روسی خان عکاس در خیابان علاءالدوله و موسیو روجیاری و ... این ها نمونه هایی از آگهی های آن سال هاست.
از آن سال ها تا امروز مردم بیش و کم با انواع آگهی ها برخورد کرده و آشنا شده اند، اما در سال های اخیر چند شغل معروف واقعا مردم را خسته کرده اند. گروهی اندک که امرار معاششان را با مردم آزاری اجین نموده اند و بی توجه از این که دیگران از عملشان چه آزار و زیانی می بینند، به این کسب و کار خود ادامه می دهند. این در حالی است که در فرهنگ ملی و مذهبی ما کسب و کار حرمت و ارجی گرانسنگ دارد و کاسب را حبیب خدا دانسته اند.
حدیث پیامبر گرامی است " الکاسب حبیب الله ".
اين را بسيار گفته اند، شنيده ايم و گاه به گاه به خطي زيبا در تابلوي مغازه اي می بینیم.
 مولوی در این باب می فرماید:
گفت آری گر توكل رهبر است                            این سبب هم سنت پیغمبر است
گفت پیغمبر به آواز بلند                                   با توكل زانوی اشتر ببند
رمز الكاسب حبیب الله شنو                             از توكل در سبب كاهل مشو
آن که برای کسب روزي حلال دست به تلاش مي زند و خیر جامعه را در نظر دارد و منفعت خود را از میان منافع دیگران می جوید ، در نظر تمامی اقوام بشر گرامی است.
«کريستيان بوين» پرورش یافته دامن مسیحیت و غرب به نحوی زیبا این عمل را به تصویر ذهنی بر می کشد :
« وقتي نانوا، نان را با دقت و وسواس مي پزد و به دست مشتري مي دهد، خدا با او در کنار تنور ايستاده است »
و یا جمله ای که اهمیت عمل انسان را نشان می دهد و می گوید:
«دست هايي که کمک مي رسانند مقدس تر از لب هايي  هستند که دعا مي کنند».
کم نیست توصیه  و اندرز بزرگان این سرزمین که مردم را به رعایت حقوق عام توجه داده اند.
توجه به حقوق مردم از نکته های چشمگیر قانون اساسی کشورمان است به همین جهت یک فصل از قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص داده شده است.
در متون دینی ما نیز به فراوانی از حق الناس سخن گفته شده واین نشانگر اهمیتی است که در اسلام به حقوق مردم داده شده است.
در تعالیم امامان  بویژه امام علی (ع) وامام زین العابدین (ع) رعایت حقوق مردم بسیار مورد نظر است.
این نوشته سر مطالعه و بررسی حقوق مردم را ندارد بلکه در این  فرصت ومجال اندک می خواهد یکی از ابتدایی ترین و مشهودترین جرمی که هر روز در حال وقوع و آزار مردم است، گوشزد کند.
حق الناس یعنی آنچه از جانب خداوند برای مردم جعل شده است و امر آن در چار چوب شرع بدست مردم سپرده شده است. حق چه در حق الله و چه در حق الناس آن بخشی از احكام شرعی است كه زیر پا گذاشتن آن شرعا جرم محسوب می شود و مجازات دنیوی در پی دارد. منشاء این حقوق بشری و قراردادهای انسانی است. وظایف و تكالیف فردی و اجتماعی زاییده حقوق است. هیچ مقام و قانونی نمی تواند این حقوق را از انسان سلب كند. كه حداقل یك زندگی سالم انسانی را ممكن می سازد. اموری كه اگر از سوی كسی زیر پا گذاشته شد"جرم" محسوب می شود و می توان از متجاوز به این حریم به دادگاه شكایت كرد نه این كه ناقض حق تنها مرتكب معصیت دینی شده باشد و در آخرت مؤاخذه شود. زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی لزوما مجازات دنیوی در پی ندارد. حال آن كه نقض حقوق جرم است و مستوجب مجازات دنیوی است.
این ها شعار نیست ،عین شعور و جزیی از فرهنگ مردم این سرزمین است جامعه ای که معلمش سعدی و حافظ و.... است و این بزرگان خطوط فرهنگی اش را ترسیم می کنند هرگز چنین راهی را برای کسب و کار نخواهد پسندید. این دهن کژی و بی احترامی به یک ملت است.
عده ای که عامل این شیوه کسبی هستند، لحظه ای بیاندیشند که می شود، شغلشان جزو مشاغل مفید قلمداد گردد و خودشان کارآفرین و روزی رسان به شمار آیند. بشرط آن که راه و رسم درست را برگزینند و بجای آن که ناله و نفرین مردم را بخود بخرند، همانند اجدادشان زحمت روزانه شان را با دعا و  ثنای عموم جامعه همراه کنند و بیارایند و با روانی آسوده شب هنگام به خانه باز گردندکه قطعا روزی و کسبی موفق تر خواهند داشت .
بخش دیگر این نوشته با مسولان است. پیامبر گرامی و مصلحان جامعه فقط بقال و قصاب را خطاب قرار نداده اند بلکه هرآن کس که شغلی دارد از قضاوت تا عضویت در جرگه دولتمردان و سیاستمندان گرفته تا ساده ترین کارمند همه در معرض توجه پروردگار و قضاوت ملت خواهد بود از این روست که این آسیبی که به جامعه می رسد چه روحی و روانی و چه اقتصادی تنها به عهده آن عاملان نیست بلکه اینان هم در کار خود کوتاهی می کنند تا چنین بلایی سر مردم می آید چرا در جوامع پیشرفته از این نمونه ها دیده نمی شود؟
اگر عده ای نخواستند شیوه مردمی را در کسب و کار خود بر گزینند و تجاوز به حریم زندگی شهروندان و تخریب منظر شهری را سرلوحه عمل خود ساختند ، مدیریت اداری جامعه به معنای کل مسولیت دارد تا از هدر رفت و حیف و میل سرمایه ملی جلوگیری کند و با این معضل اجتماعی و این پدیده زشت و نادرست و با متخلفین به صورت جدی برخورد نماید.
این برچسب ها افزون بر زشت کردن چهره شهر و منازل مردم و اماکن دولتی سبب آزارجدی عده ای از ساکنان تهران است و با اعصاب آنان بازی می کند. هزینه رنگ کردن  دوباره و نظافت و زدودن آگهی ها در سال چه میزانی است؟ باری که ناخواسته بر دوش شهروندان تهرانی و شهرداری و ...تحمیل می شود گواین که هزینه شهرداری و ادارات دولتی هم  بردوش مردم است .
رفت و روب و زیبا سازی پایتخت هزینه فراوانی برای ساکنانش دارد، انصافا هم در قیاس با بسیاری از شهرهای عالم این روزها شهرمان پهلو به پهلوی بسیاری از آن ها که شامخند می زند .حیف است این بلیه دامن گیر پایتخت باشد. مگر تعداد این متخلفان چند نفر است که مسولان اعم از شهرداری و ... قادر به ممانعت از ضایع شدن حقوق ده دوازده میلیون تهرانی نیستند. هزینه ای که برای پاکسازی تبلیغات از چهره شهر می شود، با کیست ؟ تاوان سودجویی این اندک کسان را آیا باید ساکنان یک شهر بدهند؟
بر اساس ماده نود و دو قانون شهرداری ها، نصب برچسب بر در و دیوار شهر تخلف بوده و مشمول مجازات و جریمه های مختلف می شود. این قانون متخلفین نصب بر چسب های تبلیغاتی را تا پنج میلیون ریال جریمه تخلف محکوم کرده که شهرداری علاوه بر آن، ارتباط تلفنی شرکت های متخلف را نیز قطع می کند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در سال هشتاد و هشت، با بیش از پانصد شرکت متخلف در نصب برچسب های تبلیغاتی برخورد قضایی شد تاکید کرد؛این عمل تجاوز به حقوق عمومی و قانون محسوب می شوند. اما چرا تا براندازی این رفتار  زشت و هویدا ادامه نیافت.

منوی اصلی

صفحه اصلی
مطبوعات و رسانه
مقالات و عناوین
فرهنگ تاریخ تهران
برگ هایی از تاریخ تهران
تاریخ سکه
پیشینه تهران قدیم
تهران امروز
گالری
ارتباط با مولف
خرید کتاب
دانلود کتاب

جستجو
حاضرین در سایت
67 میهمان حاضرند
آمار بازدید ها
امروز126
دیروز565
تا کنون1915279

© Copyright 2008 DARIOUSH SHAHBAZI . All rights reserved.