يكشنبه 6 فروردين 1396

به پایگاه اینترنتی آثار تالیفی داریوش شهبازی خوش آمدید. تمامی مطالب این سایت تحت حمایت قانون « حقوق مولفين » میباشد. هرگونه سوء استفاده به هر شکلی يا انتشار مطالب در سایتها یا نشریات بدون کسب اجازه از مولف و بدون ذکر منبع اکيدا ممنوع است. استفاده از مجموعه مقالات بصورت یکجا ممنوع میباشد.

 

صفحه اصلی arrow مقالات و عناوین arrow کاباره شکوفه نو

کاباره شکوفه نو

کاباره شکوفه نو – پس ازپایتختی تهران این شهر مقر حکومت قاجاریه شد و شاه و درباریان قجر در این شهر اقامت گزیدند. بنابراین تهران افزون بر به عهده گرفتن امر مرکزیت اداری، مرکز تجارت و اقتصاد و محل استقرار سفارتخانه های روس و انگلیس و دیگر کشورها شد و در جوار این توجهات کار و فعالیت های کسبی نیز در شهر بیش از دیگر همتایانش رونق گرفت و شهری شد مهاجر پذیر.
این عوامل موجب گردید تا تهران علاوه بر توسعه و رشد جمعیت، شاهد پیدایی بسیاری از پدیده های نوظهور غرب و نیز محل نمایش جمع فراوانی از رفتارها و سنت های غربی در ابعاد مختلف باشد.
یکی از تاثیر پذیری های آن دوران، پیدا شدن انواع غذاخوری ها و تحول و تکامل آن ها در مسیر زمان است. افزایش شمار اروپاییان در تهران و ازدیاد جمعیت ایرانیان اروپا رفته و عواملی دیگر زمینه ساز پیدایی غذاخوری های عمومی در تهران گردید و این امر سبب شد تا رفته رفته رستوران، بار، هتل، کافه و انواع دیگر این اماکن در جامعه ایرانی رخ نماید.
با فروپاشی سلسله قاجاریه و ظهور پهلوی در رویارویی مدرنیته و سنت، سرعت تحولات و دگرگونی ها افزایش یافت و جلوه گری های آن پریوش و خموشی های این پیر دیر شتاب بیشتری بخود گرفت. ورود ابزار صنعتی و ترویج رفتارهای نو و تغییر تدریجی هنجارهای جامعه، گو این که توامان با مقاومت و مخالفت سنت گرایان روبرو بود، اما امری ناگزیر و محتوم نشان می داد. در این معرکه دوشادوش تغییرات همه جانبه جامعه، اندک اندک غذاخوری ها از محل صرف غذای صرف خارج می شد و نوعی سرگرمی و ایجاد محیط تفریح و فضای  نشاط نیز بدان افزوده می گشت. از این منظر بود که کم کم بارها و کافه ها و کازینوها و کاباره ها و ... پدید آمدند.

کاباره ها عموما محل تجمع و خوشگذرانی ثروتمندانی بود که با اتومبیل های آخرین سیستم بدان جا می آمدند تا علاوه بر تفریح و خوشگذرانی تصمیمات مهم فردا را اتخاذ کنند.
مشتریان این کاباره ها باید توانایی پرداخت صدها تومان خرج یک میز و شام چند نفره را داشته باشند، هزینه ای که از حقوق ماهیانه بسیاری کارگران و کارمندان بیشتر بود.  تا بتوانند شاهد هنرنمایی خوانندگان محبوب خود از نزدیک باشند تا بتوانند شاهد رقص جمیله با تنی نیمه عریان و رقاصه های خارجی و داخلی و حرکات موزون و هوس انگیز آن ها باشند.
  در این کاباره ها گروه ها ی هنری و آرتیست ها ی صاحب نام خارجی و خوانندگان معروف ایرانی و خارجی ، در جلب مشتری به رقابتی کشنده دست می زدند در این امر خود کاباره ها نیز رقابتی جان فرسا پیش رو داشتند که گاهی فجایع و ماجراهایی ناروا در تعاقب داشتند.
در پی خوشی ها و ساعات مفرح این نوع تفریحات ، قتل ها و حوادث ناگوار نیز از روی مستی و روابط عاشقانه ناخاسته و خود خاسته رخ می داد. کاباره های تهران از ساعت هشت و نه شب شروع و یکی دو ساعت بعد از نیمه شب تعطیل می شدند. در این قبیل کافه ها،همیشه چندنفر یکه بزن و بزن بهادر که نقش ماموران خصوصی را (با هماهنگی پلیس محل) بودند که مشتریان مزاحم را با اردنگی از کافه بیرون بیندازند
در کافه ها و کاباره ها آمدن  با خوانندگانی از نسل نخست چون قمر و... آغاز شد و در این اواخر که آغاسی و سوسن میدان دار شدند پایان یافت .  نمایش روحوضی از مهدی مصری وسعدی افشار هم از دیگر سرگرمی های کاباره ها بود.
در این مطلب به شکل گیری کاباره شکوفه نو یکی از مشهورترین کاباره های تهران عصر پهلوی پرداخته می  شود. این کاباره تنها یک کاباره نبود، بلکه محل تعیین و تغییر بسیاری از سیاست های کلان جامعه و حتی مقامات عالیرتبه به شمار می رفت . این محل در پس ظاهر مشهور اجتماعی اش هسته شکل گیری بسیاری از ماجراهای تعیین کننده و تاثیر گذار در روزگار خود بود.
حجازی کافه ای محقر را در خیابان خاکی ای در جنوب غربی تهران خرید و کم کم به توسعه و رشد آن دست زد تا در ادامه مسیر زمان بعدها کافه شکوفه نو را آفرید. كافه شكوفه  که از دو مغازه کوچک در چهار راه معزالسلطان  تشکیل می شد کافه ای بود که بعداً به كافه شكوفه نو تبديل شد و در جرگه معروفترين كاباره هاى ایران در آمد.
 دومغازه غذاخوری محقر را حجازی خریداری کرد و رونق داد و سرگرمی و مشروبات الکلی را نیز به همراه غذا افزود که از اقبال مشتریان برخوردار شد و همین نکته موجب گردید تا همگام با هجوم پیامد های تکنولوژی و غیره در تاسی به کاباره های آمریکا و اروپا و دیای غرب مبادرت به ساختن شکوفه نو که کافه ای جدید در شرق قلعه( روسپی خانه تهران) و ضلع غربی خیابان سی متری (کارگر) نماید. کاباره ای که دیگر رفتن بدان جا کار ساده ای نبود از قبل باید میز رزرو می کردید و ...
تاریخچه مختصری از این کاباره را از شماره 126 ،اسفند 1354
 مجله ستاره سینما  باز می خوانیم:
صنعت كاباره داري در ايران عمر چنداني ندارد و كاباره در ايران تكاملي از بنگاه هاي شادماني 35 تا 40 سال قبل مي باشد .در سال هاي نه چندان دور در عهد قاجاريه و خصوصا دوره حكومت ناصرالدين شاه كه به دوره ناصري معروف است وسائل طرب به ميزان وتنوع كنوني وجود نداشت .از راديو و تلويزيون و سينما خبري نبود .خوانندگان از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي كردند .زن آوازه خوان وجود نداشت .در بزم هاي مدل آن روزگار كه عبارت ازتئاتر هاي روحوضي و سياه بازي بود بعلت اين كه مردم هنرنمايي زن را قبيح مي دانستند . كاباره داري در ايران تكاملي از بنگاه هاي شادماني مي باشد .بنگاه هاي شادماني هنوز هم بيادگار از آن روزگاران تك و توك درخيابان سيروس و سيمتري به چشم ميخورند .اولين بار در ايران ناصرالدين شاه قاجار در سفري كه به انگلستان نمود .يك دستگاه گرامافون از كمپاني فون انگلستان هديه گرفت و باخود به ايران آورد .
گويي بنگاه هاي شادماني شادي آفرين مجالس جشن عروسي و ختنه سوران آن دوران بوده است
.بنگاه هاي شادماني برنامه هايي تنظيم مي نمودند كه عموما شامل برنامه سياه بازي كه از محبوب ترين نمايشات آن زمان بود .ورقص هاي ملي و فولكوريك ،عربي ،تركي ،وغيره و ذالك بود
.البته اجراي اين برنامه ها فقط در مجالس خصوصي اشخاص صورت مي گرفت ومحل نمايش عمومي نداشت .اولين محل نمايش عمومي در محل كاباره شكوفه نو فعلي به نام «كافه شكوفه » به سرپرستي حجازي شروع بكار نمود (پدر پرويز حجازي مديرفعلي شكوفه نو وباكارا).درآن زمان محلي را كه عبارت از دو مغازه تو در تو بود ابتياع نمود وبه صورت سالن غذاخوري درآورد كه در آن جا مشروبات الكلي و انواع اغذيه سرو مي شد و در خلال اينكار افرادي نيز با سرگرم كردن مشتريان مشغول مي شدند اين برنامه هاي هنري عبارت بود از گربه رقصاني ،نمايش لوطي وعنتر والاغير ونهايه! كم كم استقبال مردم از برنامه هاي كافه شكوفه حجازي را برآن داشت كه در فكر ايجاد برنامه هاي ديگري به تقليد از برنامه هاي كاباره هاي آمريكا و اروپا كه وصف آن را شنيده بود ،بيفتد .
اين فكر با ورود فيلم هاي آمريكايي به ايران و نمايش واريته هاي موزيكال در اين فيلم ها در حجازي قوت گرفت .پس از آن حجازي به دنبال ايجاد برنامه هاي ابتكاري و متنوع هنري بود تا ذائقه اي را كه براي تماشاچيان و مشتريان صاحب دل !بوجودآورده بود به نحو مقتضي ارضاء نمايد،كم كم كافه شكوفه به شكوفه نو تبديل شد وصنعت جديد كاباره داري در ايران شكل گرفت .
پس از شكوفه معدود كاباره و كافه هاي ساز و ضربي ديگري در تهران
پاگرفت كه درحال حاضر شهرستان ها نيز تك و توك به داشتن كاباره هاي ساز وضربي مفتخر شده اند !از جمله برنامه هاي پرطرفدار كاباره جات !برنامه هاي فكاهي و آلوده به طنز مي باشد .پايه گذاران برنامه هاي فكاهي را سياه هاي نمايشات روحوضي ميدانند .از جمله سياه هاي معروف «مهدي مصري »نامي بوده است كه سالها با سياه كردن خود تماشاگران را نيز سياه كرده است !اخيرا نيز «سعدي افشار»نامي پيدا شده است كه موجب رونق بخشيدن وحيات جديد اين برنامه هنري سنتي ايران شده است .
صابر آتشين بيست و دو سال قبل در كافه شكوفه (شكوفه نو فعلي )به انجام برنامه هاي فكاهي مي پرداخت كه در اجراي اين نمايشات دختر هنرمندش «گوگوش » كه در ان سالهل سه چهار سالي بيشتر سن نداشت اورا ياري مي نمود .
وبرنامه هاي اين پدر و دختر هنرمند از محبوب ترين و پربيننده ترين برنامه هاي آنزمان بود .
برنامه هاي فكاهي صابر آتشين و گوگوش شروع خوبي بود براي كمدين هايي ديگري كه بعد از او به اين رشته هنري نمايش پيوستند…
 كمدين هايي چون :
برادران تقدسي ، برادران رسولي ، راما ، قاسم گلي و تعدادي ديگر .خوراك اوليه اين كمدين ها مطالب طنزآلودي در زمينه هاي اجتماعي مي باشد و.. .
بنابراين مي بينيد كه فكاهي سرايي و دامنه فكاهيات بسيار گسترش پيدا كرده است و همه به نوعي كمدين شده اند !در كاباره ها و كافه هاي ساز و ضربي براي هر كمدين ويا هر زوج كمدين نظير برادران رسولي يا تقدسي يا ايكس و غيره دستمزد معيني در حدود يكصد تا يكصد و پنجاه تومان براي هر شب اجراي برنامه پرداخت مي شود وكمدين در قبال ماهي سه تا چهار هزار تومان دستمزد بايستي پول لباس و دستمزد فكاهي سرا و طنز نويس بپردازد تا مطلبي براي اجرا بدست آورد .

منوی اصلی

صفحه اصلی
مطبوعات و رسانه
مقالات و عناوین
فرهنگ تاریخ تهران
برگ هایی از تاریخ تهران
تاریخ سکه
پیشینه تهران قدیم
تهران امروز
گالری
ارتباط با مولف
خرید کتاب
دانلود کتاب

جستجو
حاضرین در سایت
46 میهمان حاضرند
آمار بازدید ها
امروز150
دیروز416
تا کنون1888739

© Copyright 2008 DARIOUSH SHAHBAZI . All rights reserved.