جمعه, 31 فروردین 1403

آخرین تصادف عادلانه در تهران قدیم

اشتراک‌گذاری این مطلب: WhatsappTelegram
آخرین تصادف عادلانه در تهران قدیم

هزاران سال بود که بشر آسوده می‌زیست و از رنج و تأب تلفات تصادفات بر حذر بود. برخورد وسیله نقلیه با انسان تا پیش از اختراع خودرو و دیگر وسایل نقلیه معاصر بسیار ساده و کم آسیب بود و گو این که بدان روزگار هم تصادف‌هایی از این دست رخ می‌داد اما تعداد‌شان کم و جراحاتشان کم‌اثرتر بود.

تا واپسین سال‌هایی که هنوز خودرو پا به سرزمینمان نگذاشته بود تغییری در این روند پیش نیامده بود. تصادف الاغ و قاطری با عابر یا گاری و درشکه‌ای با کسی که منجر به دردی در نقطه‌ای از بدن ضربه دیده می‌شد حداکثر صدمه حاصل از تصادف در آن روزها بشمار می‌رفت ولی امروزه در ایران هزاران نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای از میان می‌روند و خانواده‌ها و کشور را با درد و ضایعاتی جبران‌ناپذیر روبرو می‌سازند.

در اواخر عصر ناصری نظمیه تهران گزارش‌هایی را از حوادث پایتخت تهیه می‌کرد از آن جمله است:

دیروز پیرزنی از بازار گلوبندک می‌گذشته شخص تفرشی جلو قاطری در دست داشته می‌رفته قاطر لگدی به ضعیفه زده مشارالیها افتاده بی‌حال می‌شود. اجزای حکومت جلیله رسیده شخص تفرشی را با قاطر به حکومت می‌برند. در آنجا چون ضعیفه به حال آمده و صدمه به او وارد نیامده بود جزیی پول گرفت به مشارالیها داده با رضایت می‌رود / گزارشهای نظمیه (۱۳۰۵ - ۱۳۰۳ قمری) از محلات تهران یا «راپورت وقایع مختلف محلات دارالخلافه» .

این برخورد نمونه‌ای از آخرین تصادفات برابر و عادلانه بشر با وسیله نقلیه خود است و مرگ هنرمند نامدار کشورمان سر آغاز روند تلفات جانگداز و ناعادلانه خودرو و ... با ایرانیان بود که با ورود خودرو به پایتخت پایه‌گذاری شد.

دوم اسفند ماه سال ۱۳۰۵ خورشیدی شبانگاهان درشکه درویش‌خان با خودرو‌یی در خیابان امیریه برخورد کرد و این استاد موسیقی سخت مجروح گردید مردم وی را به سرعت برای معالجه به بیمارستان نظمیه انتقال دادند اما تلاش طبیبان موثر نیفتاد و پنج روز بعد استاد جان به جان آفرین سپرد.

در دنیا نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد, خانمی انگلیسی بود با نام بریجیت درسکول 44 ساله که در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. وی روز هفدهم آگوست سال 1896 میلادی در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف درگذشت / همشهری.

امروزه سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می‌دهد که از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ای، ایران رتبه اول را در جهان دارد.

آمار تکان‌دهنده از تلفات جاده‌ای در ایران تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر میزان میانگین جهانی است ایران از نظر میزان مرگ و میر تصادفات جاده‌ای در صدر کشورهای جهان قرار گرفته است به گونه‌ای که طی دوره ۱۴‌ ساله ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶، بیش از ۲۶۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای برون و درون شهری جان خود را از دست داده‌اند. حدود سه میلیون نفر نیز دچار مصدومیت شده‌اند. تلفات جاده‌ای در ایران طی یک دوره ۱۰ ساله با میزان تلفات انسانی جنگ ایران و عراق برابری می‌کند.

ایران بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ (۲۰۰۴ - ۲۰۰۲ مکان دوم جهانی را پس از السالوادور در قاره آمریکا از نظر «تعداد کشته به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» در تصادفات جاده‌ای داراست. بر این اساس در السالوادور تعداد کشته ۴۳ نفر و در ایران ۴۱ نفر در انگلستان ۶ نفر، آمریکا ۱۷ نفر، چین ۶ نفر، مالزی۳۲ نفر، کره ۳۳ نفر، سوریه ۱۲ نفر، عربستان ۲۲ نفر، بنگلادش ۲۰ نفر و هند ۱۵ نفر است.

از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۶ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شدند. در گزارش پژوهشکده، حمل و نقل آمده: در سال ۱۳۸۶، هزینه تصادفات برای مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل 18/5 میلیارد دلار بوده است. این گزارش آورده: هزینه تصادفات کشور در سال ۱۳۸۶ از کل تولید ناخالص داخلی بیش از ۵۰ درصد کشورهای جهان نظیر غنا، اردن، بحرین و… بیشتر بوده است.

۱۸ میلیارد دلاری تصادفات در سال ۸۶ به تنهایی ۳۳ سال بودجه فعلی راهداری کشور، ۲۲۰ سال بودجه فعلی ایمنی‌سازی نقاط حادثه‌خیز کشور، هزینه ایجاد دو میلیون شغل برای جوانان، ساخت ۱۲ برج به اندازه بزرگ‌ترین برج ساخته شده در دوبی یا خرید ۶۰ فروند هواپیمای ایرباس را پوشش می‌دهد.

طی ۱۴ سال مورد مطالعه در پژوهش مذکور به‌ طور میانگین سالانه ۱۹ هزار و ۱۱۱ نفر بر اثر حوادث و تصادفات جاده‌ای برون و درون‌شهری جان باخته‌اند / تهران امروز / خبرگزاری مهر.

بیشتر بخوانید: