چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

نشریه ملانصرالدین

اشتراک‌گذاری این مطلب: WhatsappTelegram
نشریه ملانصرالدین

افکار عمومی جامعه که احساس و عاطفه ملّت و تجلّی گرایش‌های ذهنی مردم در جهت برآوردن اراده آن‌هاست، بسیار تحت تاثیر رسانه‌های عمومی به ویژه نشریات است. در حقیقت مطبوعات می‌تواند، مفاهیم، معتقدات، تصوّرات ذهنی، آمال و آرزوهای گوناگون مردم و به عبارت دیگر «فرهنگ» را هدایت کند. روزنامه‌‌نگاران و نویسندگان آزادی خواه در دوره انقلاب مشروطیت در امر تنویر افکار عمومی و پیروزی مردم بر حکومت استبدادی و صدور فرمان مشروطیت نقش بسیار مهمی داشتند. نشریه ملانصرالدین یکی از آن‌هاست. درباره نام ملانصرالدین و مطالعه این نام (به جهت ریشه‌شناسی) سندی نداریم که این شخصیت واقعی بوده یا افسانه‌ای و داستانی است و اصولا کی و کجا به عرصه فرهنگ و ادب این مرز و بوم پا نهاده است، اما در فرهنگ‌ عامیانه ایرانی (جهان ایرانی و کشورهایی که پس از فروپاشی قاجاریه و تلاشی عثمانی نظیر افغانستان، حوزه قفقاز و ... و هند، پاکستان و حتی بوسنی پدید آمدند، رایج است.) همه او را شخصیتی بذله گو و ساده لوح می‌دانند و داستان‌های لطیفه‌‌آمیز فراوانی از وی در ادبیات نقل است. مردم کارها و حرکات عجیب و مضحکی به او نسبت می‌‌دهند و به داستان‌های او می‌خندند. قصه‌های ملا از گذشته در شرق رواج داشته است و دانسته نیست، ریشه آن‌ها از کدام زبان آمده است. ملانصرالدین مرد مشهوری است، دانا و بصیر که به ظاهر ساده‌لوح و نا آگاه می‌نماید. به عبارتی دیگر، ملا شخصیتی بود که آنچه بود نمی‌نمود.

 

ملانصرالدین، نام نشریه‌ای بود که اواخر دوره قاجاریه چاپ و منتشر می‌شد. میرزا جلیل محمدقلی‌زاده سردبیر آن بود. وی آن را به زبان ترکی آذربایجانی و گاه روسی منتشر می‌‌کرد. این نشریه در سال ۱۹۰۶ میلادی تأسیس شد و تا سال 1931 فعالیت داشت. ابتدا در تفلیس (از ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۷) و سپس در تبریز (در ۱۹۲۱) و باکو (از ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۱) انتشار یافت. رسم‌الخط آن عربی بود و بعد از انقلاب اکتبر روسیه و با روی کار آمدن شوروی با الفبای لاتین چاپ شد. روی جلد نخستین شماره نوشته بود: «بیداری ملت‌های در خواب فرورفته مشرق زمین» عبدالرحیم‌ بای حق وردیف نویسنده سرشناس آذربایجانی در خاطرات خود می‌‌نویسد: «نخستین شماره جریده ملانصرالدین مثل انفجار بمب صدا کرد.» / مجله ملانصرالدین پیشرو طنز سیاسی در جهان اسلام است.

 

میرزا جلیل محمدقلی‌زاده (۱۲۴۴خورشیدی نخجوان / ۱۸۶۶ میلادی - ۱۳۱۰ / ۱۹۳۲ باکو) در آبادی نهرم نخجوان زاده شد. پدرش محمدقلی بود. اصل و نسبش ایرانی بود. جدش حسین‌علی بنا از خوی به نخجوان رفته بود. وی معروف به میرزا جلیل و یک ادیب و داستان‌‌نویس سرشناس آذربایجانی بود. میرزا جلیل تحت نفوذ ادبی نویسندگان روس مثل نیکلای گوگول و آنتوان چخف بود. وی خواندن و نوشتن را در نخجوان آموخت و در شهر گوری در گرجستان به دارالمعلمین رفت. سال‌ها در مدارس گرجستان آموزگار بود. در سال ۱۹۰۴ به تفلیس رفت و در روزنامه شرق روس به نویسندگی پرداخت. چند داستان کوتاه نوشت و منتشر کرد و هم نمایشنامه‌ای به نام مردگان نوشت که با استقبال زیاد رو به رو شد. انتشار ملانصرالدین مهم‌ترین کار فرهنگی او بود و سخن میرزا جلیل است: «اگر من این نشریه را به جای تفلیس در باکو یا ایروان (پایتخت ارمنستان امروزی که آن زمان اکثریت جمعیت آن را آذربایجانی‌ها تشکیل می‌دادند) منتشر می‌کردم حتماً دفتر کار من را نابود و من را هم می‌کشتند.»

 

نوشته‌های ملانصرالدین روشنفکرانه و اصلاح‌طلبانه بود. این جریده دشمنان زیادی از مستبدین و ملایان را علیه او برانگیخت. مسلمانان به تکفیر و آزار مدیر، کارکنان و حتی فروشندگان پرداختند. محمدقلی‌زاده به ناچار برای گریز از تعرض مسلمانان در محله گرجی‌ نشین تفلیس اقامت گزید. در بایگانی شخصی وی، نامه‌ی یک مسلمان تندرو در ده قاسم‌ کندی دیده می‌شود که محمدقلی‌ زاده را با دشنام شدید تهدید به قتل و خونریزی کرده‌ است / همت. ش1؛ فصل نامه رسانه. ش 64.

 

او در سال ۱۹۲۱ میلادی به قصد اقامت دائم در سرزمین اجدادی به ایران آمد، ولی یک سال پس از اقامت در تبریز به دعوت حکومت آذربایجان شوروی به باکو رفت. / ملانصرالدین. جلیل محمدقلی ‌زاده. به کوشش محسن قشمی. تهران: نشر ثالث. ۱۳۷۶. صص۲۷ - ۲۹.

 

«در طول اقامت در تبریز و به یاری روشنفکران شهر، نشر نشریه ملانصرالدین را ادامه داد و نمایشنامه مرده‌ها را به روی صحنه آورد. سکونت یک ساله میرزا جلیل در تبریز، از دوران پرکار وی و از پرثمرترین سال‌های زندگی او به‌ شمار می‌‌رود.» / چکیده‌ای از زندگی و افکار جلیل محمدقلی زاده، ترجمه بهزاد آبادی باویل، تبریز: نشر تلاش، پاییز ۱۳۳۶. برگ ۲۵

 

«شخصت اصلی معروف‌ترین کتابش با عنوان میّت یک خداناباور مست است که به خاطر گفتن حقایق مربوط به عقب‌ماندگی جامعه دیوانه تلقی می‌‌شود، جامعه‌ای که شوهر دادن دختران نه ساله به مردان ۵۰ یا ۶۰ ساله امر پذیرفته و رایجی بود.» / مجله ملانصرالدین؛ پیشرو طنز سیاسی در جهان اسلام. بی‌بی‌سی فارسی. ۱۷ اسفند ۱۳۹۳.

 

«... اگر با این نیروی مخرب جامعه و تاریخ کهن (یعنی دستار بندان) تسویه حساب نشود؛ خواه انقلاب مشروطه بشود یا نشود؛ این میکروب‌ها می‌مانند و من می‌ترسم در آینده نزدیکی چشم باز کنید و ببینید؛ هشتصد ملا یکجا خلق شده. ملا همه امور مملکت را به دست گرفته؛ همه ثروت شما را بر باد داده و شما را به امان خدا سپرده و افسارتان را به بیگانگان رها کرده ... » / روزنامه ملا نصرالدین. ش 25. 1908میلادی.

 

«... همه جا دود است، در مجالس و منازل دود دخانیات و مشروبات، در کوچه‌ها دود حمام، در معنویات دود موهومات و خرافات، در روح و قلب دود کثافات ... خلاصه ملت در میان دودها دارد خفه می‌‌شود! در حال خفگی منتظر نجات است. از کی؟ ... از هر شخص با وجدان، از هر وطن پرست حقیقی، از هر انسان دوست، ملت دارد خفه می‌شود. دودها ملت را از هر طرف احاطه کرده، اگر زود به فریادشان نرسیم، ممکن است دیگر اثری از ملت بجا نماند. «عجله لازم است.» / چکیده‌ای از زندگی و افکار جلیل محمدقلی زاده، ترجمه بهزاد آبادی باویل. تبریز: نشر تلاش. پاییز ۱۳۳۶. برگ ۲۶.

 

در اوایل دهه 1930 میلادی مقامات جمهوری آذربایجان به میرزا جلیل گفتند که باید نام نشریه را به الله سیز (بی‌خدا) تغییر دهد و از معیارها و اصول ایدئولوژیک حاکم بر اتحاد شوروی تبعیت کند. او شروط آن‌ها و سانسور نشریه را نپذیرفت و همکاری با نشریه را پایان داد.

 

جریده ملانصرالدین تلاش می‌کرد، با اقتباس از فرنگ، دنیای مدرن را در قالب کاریکاتور و طنز سیاسی به مردم بنمایاند. با زبان کاریکاتور که درک آن بسیار ساده بود. عظیم عظیم‌زاده و اسکار شیمرلینگ و یوزف روتر آلمانی برای نشریه کاریکاتور می‌کشیدند و چند شاعر طنزپرداز از جمله میرزا علی‌اکبر صابر اشعار می‌سرودند. / «مجله ملانصرالدین؛ پیشرو طنز سیاسی در جهان اسلام» . بی‌بی‌سی فارسی.

 

اهداف و فعالیت این نشریه خلاصه می‌شد در چند محور:

  1. به صراحت با دخالت مذهب در امور خصوصی و آزادی افراد در یک جامعه سکولار مخالف بود و از رویه حکومت‌های ایران و عثمانی انتقاد می‌کرد و خرافات و عادات عقب مانده مردم قفقاز و کشورهای اسلامی مورد سرزنش قرار می‌داد و مشوق تجدد غرب گرایانه بود. روحانیون از نظر نویسندگان نشریه، دشمنان اصلی آموزش و سکولاریسم تلقی می‌شدند. میرزا جلیل می‌‌گفت که نشریه او محصول دورانی بود که اکثریت مردم بی‌سواد بودند و تزارهای روسیه و شاهان ایران بر آنان حکومت می‌‌کردند و توسط روحانیون هدایت می‌شدند. گو این که مخالفت با روحانیون برای او بدون خطر نبود. روحانیون ایران علیه ملانصرالدین و برای قتل میرزا جلیل فتوا صادر کردند. او در شهر تفلیس پایتخت گرجستان جایی که نشریه منتشر می‌شد، مورد حمله قرار گرفت. سخن اوست: «اگر من این نشریه را به جای تفلیس در باکو یا ایروان (پایتخت ارمنستان امروز) منتشر می‌کردم حتماً دفتر کار من را نابود و من را هم می‌‌کشتند.» روحانیون می‌‌گفتند نباید اجازه داد که این نشریه وارد خانه مسلمین شود، اما اگر این نشریه وارد خانه یک مسلمان شد باید آن را با انبر برداشت و توی خلأ انداخت. در آن زمان شهر تفلیس مرکز فرهنگی قفقاز جنوبی بود. / همان منبع. در یکی از شماره‌های سال ۱۹۲۹ کاریکاتوری را از پیامبر اسلام بدون کشیدن صورت او منتشر کرد که حضرت محمد (ص) با عیسی مسیح مشغول گفتگو است و به مناسبت جشن کریسمس عده‌ای مشغول میگساری هستند. یعنی مشروب نوشیدن مسلمانان با وجود حرام بودن این کار در آئین اسلام را به سخره گرفت. علاوه بر روحانیت علیه تزار روسیه و شاه ایران نیز خبر می‌پراکند.
  2. به حقوق و برابری زنان توجه ویژه‌ داشت و همواره فریاد می‌زد که زنان نه تنها در جامعه بلکه در محیط خانواده نیز هیچ حقی ندارند و شوهران و مردان به اشکال مختلف حتی کتک زدن زنان به آن‌ها اجحاف می‌کنند. کارزار دائمی این نشریه در دفاع از حقوق زنان در نهایت باعث شد که در سال ۱۹۱۹ جمهوری دمکراتیک آذربایجان تقریباً همزمان با کشورهایی مثل بریتانیا یا آمریکا، به زنان کشور حق رای بدهد.
  3. مانند دیگر رسانه‌های عصر مشروطه نقش مهمی در بیداری مردم و جنبش مشروطه ایران داشت.
  4. در مورد مسائل ژئوپلیتیک مهم منطقه و زمانه مردم را آگاهی می‌داد.
  5. به زبانی صریح و مستقیم به قصد تنویر افکار، آذربایجانی‌های کم‌سواد و بی‌سواد را مورد خطاب قرار می‌داد.
  6. تأثیر زیادی بر نشریه صوراسرافیل داشت.
  7. تأثیر مهمی بر جمهوری دمکراتیک آذربایجان و در پایه‌گذاری جمهوری دمکراتیک آذربایجان داشت که در سال ۱۹۱۸ پس از انقلاب روسیه و سقوط رژیم تزاری شکل گرفت. گو این که در سال 1920 این جمهوری به جماهیر شوروی پیوست و استقلالش از میان رفت.
بیشتر بخوانید: