جمعه, 07 اردیبهشت 1403

سفر‌های ناصرالدین شاه

اشتراک‌گذاری این مطلب: WhatsappTelegram
سفر‌های ناصرالدین شاه

گفته‌اند ناصرالدین شاه در حالت نزار پس از اصابت گلوله چنین جمله‌ای را پیش از مرگ ادا کرده است:

«من بر شما جور دیگری حکومت خواهم کرد، اگر زنده بمانم»

جمله او، سخن محمدرضا پهلوی را در خاطر زنده می‌کند:

«... صدای انقلاب شما را شنیدم ...»

اگر آن، جور دیگری حکومت کرده بود و این، پیش از دمدمای فروپاشی حکومتش آن صدا را شنیده بود و اگر‌های بسیاری که حاکمان موسم قدرت می‌کردند و می‌شنیدند، سرزمینمان گلستان شده بود.

نخستین سفر ناصرالدین شاه به خارج از کشور سفری در 1287ق. به عراق برای زیارت به کربلا، نجف و کاظمین بود. جمع بزرگی از درباریان شاه را همراهی کردند. مسیر حرکت تهران، همدان و کرمانشاهان بود. در این سفر شاه قجر جغه الماس کلاه خود را به خزانه آستانه بقعه حضرت علی (ع) اهدا کرد و در باز گشت به مامورین عالی رتبه عثمانی در بغداد هدایایی اعطا نمود.

سفر اول ناصرالدین شاه به اروپا بنا به دعوت فرانسوا ژزف اول (1948 - 1916م.) به طور رسمی و به عنوان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی وینه صورت گرفت.

ناصرالدین شاه و همراهانش روز 14ربیع‌الاول سال1290ق. (1873م.) از رشت با کشتی‌های روسی به استراخان و بعد به تساریتسین رفتند و از راه زمینی به مسکو و از آن جا به پترزبورگ (پایتخت روسیه تزاری) عزیمت کردند. شاه در روسیه با تزار الکساندر دوم و مقامات روسی ملاقات و مذاکره کرد. بعد به برلین رفت و در این شهر با ویلهلم اول پادشاه سابق پروس و امپراتور جدید آلمان و پرنس بیسمارک دیدار نمود و سپس به بلژیک رفت و با لئوپلد دوم پادشاه بلژیک ملاقات کرد و سرانجام به انگلستان رسید و در لندن به دیدن ملکه انگلیس ویکتوریا رفت و از آن جا عازم فرانسه شد و با مارشال ماکماهون رییس جمهور فرانسه ملاقات نمود و از راه سوییس به ایتالیا وارد شد و با ویکتوریا امانوئله دوم دیدار و مذاکره کرد و بعد به وینه رفت و مورد استقبال فرانسوا ژوزف و مقامات اتریشی قرار گرفت و از راه هنگری (بلغارستان) عازم استانبول گردید و با عبدالحمید سلطان عثمانی دیدار و گفتگویی داشت و از طریق دریای سیاه و بندر پتی و تفلیس و بادکوبه و دریای خزر به ایران بازگشت در آخر رجب 1295ق. به تهران رسید.

سفر دوم ناصرالدین شاه به طور غیر رسمی در سال 1295ق. (1878م.) صورت گرفت در این سفر میرزا حسین‌خان سپهسالار و امین‌السلطان و تنی چند از شاهزادگان شاه را همراهی می‌کردند. سفر از راه تفلیس و ولادی قفقاز و مسکو و پترزبورگ و برلین و پاریس و در بازگشت از اتریش و روسیه به ایران انجام گرفت.

سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا آخرین سفر او بود. از سال 1306 تا 1307 ق. (1889م.) به طور رسمی انجام شد. در این سفر امین‌السلطان همراه شاه بود و شاه از کشورهای اروپای مرکزی و غربی دیدن کرد.

بیشتر بخوانید: