پنجشنبه 27 خرداد 1400

به پایگاه اینترنتی آثار تالیفی داریوش شهبازی خوش آمدید. تمامی مطالب این سایت تحت حمایت قانون « حقوق مولفين » میباشد. هرگونه سوء استفاده به هر شکلی يا انتشار مطالب در سایتها یا نشریات بدون کسب اجازه از مولف و بدون ذکر منبع اکيدا ممنوع است. استفاده از مجموعه مقالات بصورت یکجا ممنوع میباشد.

 

صفحه اصلی arrow مقالات و عناوین arrow شراب ملک ری

شراب ملک ری


شراب ملک ری
دوش رفتم به در میکده خواب آلوده
خرقه تر دامن و سجاده شراب آلوده
                                                                                          حافظ
«شراب ملک ری» را تنها در تصنیفی می بینیم که بنا بر اظهار عبدالله دوامی به دوره مظفرالدین شاه تعلق دارد.صادق هدایت هم از این حراره یاد کرده است.
در بررسی و مطالعه  اسناد کهن نظیر کتب قدیمی حدود العالم و الرساله الثانیه و ...  اشاره مستقیم به نوشابه ری شده است. از آنجاییکه خاک ری و اطراف آن از مناطق مستعد کشاورزی است و اکنون نیز در این اراضی شاهد رزستان های فراوانی هستیم .می توان گمان برد که مردم ری بخصوص در دوران ساسانیان با توجه به آزادی تهیه و شرب آن در دین  زرتشتیان، شراب تولید می کرده اند و احیانا نوع آن هم از نامداران بوده است. چنانکه شراب شیراز شهرت داشته است. باعنایت به ممنوعیت شراب در دین مبین اسلام، پس از انقراض حکومت ساسانی امر تهیه شراب در این شهر را زرتشتیان و یهودیان عهده دار شدند.
صادق هدایت در  بوف کور آورده:
بیا بریم تا می خوریم
شراب ملک ری خوریم
حالا نخوریم کی خوریم/بوف کور،ص92.
حسین کریمان در این باره می نویسد،گواینکه این شعر رنگ کهنگی و قدمت ندارد اما شراب ری را اهمیتی بوده است/ری باستان ،ج2،ص258.
وی افزون بر این مطلب در سخن از نوشابه ری آرد:
در منابع جای بجای از نوشابه ری نیز ذکری رفته است.
در حدودالعالم آمده:
«...از وی ... روغن و بنید خیزد»/حدودالعالم،ص142.
مقدسی در احسن التقاسیم آورده:
«...لفقاعهم ذکر»/احسن التقاسیم،ص391.
ابودلف در الرساله الثانیه از مردی مجوسی داستانی نقل می کند ،و در آن از شرابی در نهایه جوده که وی به سپاهیان خراسان می نوشانیده سخن بمیان می آورد:
«...کان بها(ری)رجل من المجوس مات فی سنه ثلث و ثلثین و ثلثمائه،و عهدی یه وهویسقی جیش خراسان و تباعهم و متصر فیهم من الحول الی الحول شرابا فی نهایته الجوده معما یتبعه...»/الرساله الثانیه،ص31.
نوشابه آنجا را ظاهرا زردشتیان و یهودیانی که در آن شهر مقیم بوده اند فراهم می آورده اند./ری باستان،ج1،ص588.
 امام صادق(علیه السلام) فرمود:
بی گمان، اهل ری در دنیا، بر اثر نوشیدن شراب، تشنه می میرند و تشنه برانگیخته می شوند و تشنه وارد آتش می گردند / فروع الکافی، ج 6، ص 407، ب 15، ح 17.

در پایگاه خبری محمد رضا شجریان در باره تصنیف شور آمده:

شعر: علی‌اکبر شیدا
آهنگ: علی‌اکبر شیدا*
اجرا: تور اروپا، ۱۹۹۷
شراب ناسازگارم، شراب ناسازگارم
نگار ناپایدارم، نگار ناپایدارم
مه نو، چهره نو، اومده به تهرون
شراب ملک ری خوریم
شراب ملک ری خوریم
شراب ناسازگارم، شراب ناسازگارم
چرا با من
نگار ناپایدارم، نگار ناپایدارم
چرا با من
مه نو، چهره نو، اومده به تهرون
شراب ملک ری خوریم
شراب ملک ری خوریم
حالا نخوریم کی خوریم

*: نورعلی خان برومند آهنگ را متعلق به شیدا می‌داند، تصنیفهای قدیمی دوامی متعلق به بدایع نگار. هر دو آهنگ را مربوط به سفر مظفرالدین شاه به تهران برای تاجگذاری بعد از ترور ناصرالدین شاه می ‌دانند.
*: شعر این تصنیف به روایت عبدالله دوامی از تصنیفهای قدیمی: «شراب ناسازگارم/ شراب ناسازگارم/ چرا با ما ساز نمیشه/ نگار سیمین عذارم/ نگار سیمین عذارم/ چرا با ما یار نمیشه/ شه نو، باز(آن) مه نو/ آمده به تهرون/ حلا بیا تا می خوریم/ شراب ملک ری خوریم/ حالا نخوریم کی خوریم.




منوی اصلی

صفحه اصلی
مطبوعات و رسانه
مقالات و عناوین
برگ هایی از تاریخ تهران
تاریخ سکه
خرید کتاب
دانلود کتاب
کتاب‌های منتشر شده
ارتباط با مولف

جستجو
حاضرین در سایت
27 میهمان حاضرند
آمار بازدید ها
امروز271
دیروز1008
تا کنون2507809

تهران نامه

© Copyright 2008 DARIOUSH SHAHBAZI . All rights reserved.