پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

سید جمال ترابی طباطبایی

اشتراک‌گذاری این مطلب: WhatsappTelegram
سید جمال ترابی طباطبایی

«مرگ یک سالخورده (دانشمند) برابر است با آتش گرفتن یک کتابخانه.» / از ضرب‌المثل‌های اسپانیایى

22 مهر ماه خبرگزاری‌ها خبر در گذشت استاد ترابی طباطبایی را مخابره کردند و دوستاران این عزیز را در غم فقدان وی فرو بردند.

دردهه هفتاد، ماه‌های متمادی به همت سرپرست موزه سکه «تماشا گه پول» در ساختمان موزه در خیابان میرداماد جلساتی با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه سکه‌شناسی و جمعی از علاقمندان و دانشجویان تشکیل می‌شد و حضار از نتایج تحقیقات و مطالعات تازه آن بزرگان در زمینه سکه‌شناسی بهره‌مند می‌گشتند. نشست‌هایی که با پاسخ و پرسش و گفتگوهای پایانی سودمندی ‌شان کامل می‌شد. در این جلسات صاحبنظران فقیدی چون؛ یحیی ذکاء، عبدالله عقیلی و ... شرکت داشتند. زنده یاد ترابی طباطبایی هم از جمله آن بزرگان بود. که هر از چند گاهی نکته تازه یافته‌ای در عرصه این شاخه علمی عرضه می‌کرد و برای حضار تشنه و جوینده که از سراسر کشور گرد آمده بودند، شرح می‌گفت.

شادروان ترابی دانشی مردی دلسوز و پرکار بود که به کار و کوشش خویش ایمان داشت و به وطن عشق می‌ورزید و صادقانه در راه اعتلای آن می‌کوشید و در عمر پر بارش آثار گران‌بهایی را برای دوستاران علم و دانش پژوهان وطن بیادگار گذاشت. نگارنده این سطور در امر تالیف «تاریخ سکه» از برخی از این آثار چنانی که در فهرست منابع آمده بهره بر گرفته است.

تلاش و تحقیق پنجاه ساله او در روشن کردن زوایای پنهان تاریخ و فرهنگ ایران برای جامعه قدردان علمی کشور غنیمتی است که در لوح حافظه این ملت به یادگار خواهد ماند. استاد ترابی روز 22 مهرماه 88 به دیار باقی شتافت. پیکر این دانشمند برجسته تبریزی در سحرگاه 23 مهر از مقبره‌الشعراء به سمت وادی رحمت، قطعه هنرمندان تشییع و به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

خبرگزاری مهر جمعه 24 مهر 1388 اعلام کرد:

پدر سکه‌شناسی ایران درگذشت.

استاد سیدجمال ترابی طباطبایی معروف به پدر سکه‌شناسی ایران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، استاد طباطبائی، محقق، مورخ و بزرگ‌ترین سکه شناس ایران بعد از نیم قرن تلاش و تحقیق در عرصه فرهنگ، تاریخ و هنر ظهر چهارشنبه به دیار باقی شتافت.

مرحوم طباطبائی که طی سالیان اخیر به دلیل بیماری گوارشی و کهولت سن در بستر بیماری افتاده بود، بیست دوم مهر در منزل شخصی خود دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع جنازه این محقق برجسته از ساعت 10 صبح امروز پنجشنبه بیست سوم مهر ماه جاری از مقبره‌الاشعرا تبریز به سمت قطعه هنرمندان وادی رحمت با حضور محققان، هنرمندان، اصحاب فرهنگ و هنر، ادبا و مردم شریف تبریز در حال برگزاری است.

استاد ترابی طباطبایی در سال 1304 هجری شمسی در محله «مهاد مهین» تبریز و در خانواده‌ای که با 33 نسب به حضرت امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد، متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبیرستان‌های رشدیه و فردوسی تبریز به پایان برد و بلافاصله عازم تهران شد و در رشته تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی در دانشسرای عالی مشغول تحصیل شد.

همزمان استاد با رتبه یک دبیری به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و در سال 1337 مامور تاسیس موزه آذربایجان در تبریز شد و این ماموریت را به نحو احسن به انجام رساند.

وی به دلیل تحقیقات گسترده در زمینه سکه‌های ایران از زمان باستان تاکنون به پدر سکه‌شناسی ایران معروف شد.

استاد طباطبائی توانست در طول نیم قرن تلاش و تحقیق، تمام سکه‌های سلسله‌های ایران را جمع آوری، ثبت و در بیش از 30 جلد کتاب منتشر کند.

کتب مرحوم طباطبائی هم اینک در دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا تدریس می‌شود» علاوه بر خدمات ماندگار و ارزشمند استاد در حوزه تاریخی و هنری، دهها کتاب و مقاله علمی و تخصصی از سوی ایشان به چاپ رسیده است و بسیاری از تالیفات ایشان در دانشگاههای اروپا و آمریکا هم اکنون تدریس می‌شود که ازجمله تالیفات ایشان می‌توان به: سکه‌های اسلامی دوره ایلخانی و گورکانی، نقش‌ها و نگاشته‌های مسجد کبود تبریز، سکه‌های شاهان اسلامی ایران، رسم الخط ایغوری و سیری در سکه‌شناسی، سکه‌های آق قویونلو و مبنای وحدت حکومت صفویه در ایران، کتاب سال آثار باستانی آذربایجان، سکه‌های ماشینی ایران و مقدمه‌ای بر سکه‌شناسی، نسب نامه شاخه‌ای از طباطبایی‌های تبریز، مسجد کبود تبریز، سکه‌های ماشینی و سیری بر سکه‌شناسی، کلیبر: سرزمین دژهای تسخیرناپذیر، مسجد صفوی خسروشهر، چند سند تاریخی از صفویه تا قاجار، بوشهر به روایت تاریخ, سکه, تمبر، وقف نامه طالبیه تبریز، فرامین بقعه شیخ صفی، مغازه‌های مجیدالدوله یا مجیدیه، تاریخ سردرود به هزار سال قبل از میلاد می‌رسد، نخستین سکه‌ها، سکه‌های تامارای گرجی، سکه‌هایی متنوع از اباقا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: