جمعه, 31 فروردین 1403

بقعه چهل تن تهران

اشتراک‌گذاری این مطلب: WhatsappTelegram
بقعه چهل تن تهران

در فرهنگ ایرانی - اسلامی و در میان آموزه‌های دینی اعداد نقش خاصی در القای معنا و منظور دارند؛ اعداد هفت، دوازده، چهل و یا هفتاد در این فرهنگ از اهمیت شایانی برخور دارند. البته این ویژگی را در سایر فرهنگ‌ها نیز می‌توان دید. به هر روی وجود عبارات ترکیبی چون چهل ستون، چهل چراغ، هفت تپه، هفتاد من کاغذ، چهل دختر، چهل قلندر و ... گواهی است بر این مدعی.

ایرانیان افزون بر سایر موارد کاربردی، در مراسم ترحیم و بزرگداشت افراد هم اعداد سه، هفت و چهل (اربعین) را بکار می‌برند ....

در ایران محل‌های فراوانی چون امامزاده چهل تن دختر یا خاتون پاکدشت (ورامین)، باغ چهل تن شیراز، قله چهل تن تفتان زاهدان و ... وجود دارد که از ترکیب چهل تن در نامگذاری آنها استفاده شده است.

و اما چهل تن تهران بقعه‌ای است در محله عتیق بازار اواسط بازار آهنگرها، بعد از بازار حضرتی که بنایش مربوط به اوایل دوره قاجاریه است.

این بقعه بنایی است چهارگوش که در بالای آن طاق گنبدی کوچکی قرار دارد که نشانه معماری دوران فتحعلی شاه قاجار است‌. در زیر گنبد اتاقی بسیار کوچک در ابعاد دو در سه متر قرار دارد و یک حجم چوبی در وسط که پارچه‌ای سبز بر روی آن انداخته شده است و می‌گویند ۴۰ امام‌زاده در آن دفن شده‌اند. در حال حاضر، فضای حیاط آن به انبار تبدیل شده ‌است‌.

بازاری که در راستای این بقعه قرار دارد به بازار چهل تن هم معروف است و از قسمت‌های دست نخورده بازار بزرگ محسوب می‌شود.

در بازار چهل تن مغازه‌های نخ و ریسمان فروشی و عطاری موجود است‌

مرحوم مصطفوی باستان‌شناس به لحاظ شیوه معماری بنا قدمت آن را به دوره فتحعلی شاه نسبت داده است. / اطلاعات ماهانه، سال چهارم (ج4)، ش 9، سال 1330 خورشیدی.

بیشتر بخوانید: